بازاریابی شبکهای از نگاه نی نی سایت: 25 تجربه خلاصه شده

بازاریابی شبکهای، یا همان “نتورک مارکتینگ”، سالهاست که موضوع بحث و جدل فراوانی بوده است. بسیاری آن را فرصتی برای کسب درآمد بالا و استقلال مالی میدانند، در حالی که عدهای دیگر آن را یک طرح هرمی و کلاهبرداری تلقی میکنند. برای درک بهتر این موضوع، نگاهی به تجربیات کاربران نی نی سایت در این زمینه انداختیم و 25 نکته کلیدی را از نظرات آنها استخراج کردیم:
در این پست، هدف ما قضاوت یا تایید بازاریابی شبکهای نیست، بلکه صرفاً ارائه خلاصهای از تجربیات و دیدگاههای مختلف کاربران در این مورد است تا شما بتوانید با دید بازتری در این باره تصمیمگیری کنید.
- ✔️برخی معتقدند تنها کسانی سود میکنند که در راس هرم قرار دارند.
- ✔️بسیاری از کاربران از صرف وقت و انرژی زیاد برای جذب زیرمجموعه ناراضی بودند.
- ✔️محصولات بعضی از شرکتهای بازاریابی شبکهای، با قیمتهای بسیار بالاتری نسبت به محصولات مشابه در بازار به فروش میرسید.
- ✔️تعداد زیادی از کاربران، بازاریابی شبکهای را “غیرقانونی” یا “شبه هرمی” توصیف کردند.
- ✔️برخی از کاربران، در ابتدا با امید و انگیزه زیاد وارد این کار شدند، اما پس از مدتی دلسرد شدند.
- ✔️تعدادی از کاربران از “فشار” برای خرید محصولات توسط بالاسریها گلایه داشتند.
- ✔️افرادی بودند که با فروش محصولات به دوستان و آشنایان، روابط خود را خراب کردند.
- ✔️برخی معتقد بودند که بازاریابی شبکهای، بیشتر به “فروش رویا” شباهت دارد تا فروش محصول.
- ✔️تعدادی از کاربران، تجربیات موفقی هم در این زمینه داشتند و توانستهاند درآمد کسب کنند.
- ✔️برخی از شرکتهای بازاریابی شبکهای، وعدههای اغراقآمیزی در مورد درآمد و موفقیت به افراد میدهند.
- ✔️تعداد زیادی از کاربران، از “تبلیغات دروغین” و “فریبکارانه” شرکتهای بازاریابی شبکهای انتقاد داشتند.
- ✔️برخی از افراد، به دلیل عدم توانایی در فروش محصولات، ضرر مالی دیدند.
- ✔️تعدادی از کاربران، از “اجبار” برای شرکت در جلسات آموزشی و همایشها ناراضی بودند.
- ✔️برخی معتقدند که بازاریابی شبکهای، فرصتی برای “استثمار” افراد است.
- ✔️افرادی بودند که برای ورود به این کار، وام گرفتند و متضرر شدند.
- ✔️برخی از کاربران، از “تغییر رفتار” و “شخصیت” افرادی که در بازاریابی شبکهای فعال بودند، انتقاد داشتند.
- ✔️تعدادی از کاربران، بازاریابی شبکهای را “تلف کردن وقت” و “فرصتهای دیگر” میدانستند.
- ✔️برخی معتقدند که بازاریابی شبکهای، تنها برای افرادی مناسب است که “روابط عمومی قوی” و “فن بیان خوبی” دارند.
- ✔️افرادی بودند که به دلیل فعالیت در بازاریابی شبکهای، مورد تمسخر و انتقاد اطرافیان قرار گرفتند.
- ✔️برخی از کاربران، از “عدم شفافیت” در مورد سود و زیان بازاریابی شبکهای انتقاد داشتند.
- ✔️برخی معتقدند که بازاریابی شبکهای، باعث “افزایش مصرفگرایی” در جامعه میشود.
- ✔️افرادی بودند که به دلیل فعالیت در بازاریابی شبکهای، از تحصیل و کار اصلی خود غافل شدند.
- ✔️برخی از کاربران، از “پیگیریهای مداوم” و “اصرار” بازاریابان شبکهای برای جذب افراد ناراضی بودند.
- ✔️تعدادی از کاربران، بازاریابی شبکهای را “یک حباب” میدانستند که دیر یا زود میترکد.
این نظرات، طیف گستردهای از دیدگاهها را در مورد بازاریابی شبکهای نشان میدهد. مهم است که قبل از ورود به این حوزه، تحقیقات کافی انجام دهید و با آگاهی کامل تصمیمگیری کنید.
تصمیم گیری نهایی در مورد ورود یا عدم ورود به این حوزه، بر عهده شماست.
بازاریابی شبکهای از نگاه نینیسایتیها: 25 تجربه
1. وعدههای دروغین و سودهای نجومی
خیلیها میگن اولش با وعدههای خیلی خوب میان جلو. میگن پولدار میشی، ماشین میخری، زندگیت زیر و رو میشه. بعدش که وارد میشی میبینی خبری نیست. من خودم گول خوردم. فکر میکردم واقعا میشه یه شبه پولدار شد. ولی فهمیدم فقط یه توهمه. دوستم میگفت چند ماه تلاش کرده ولی فقط یه مقدار خیلی کمی تونسته پورسانت بگیره. بیشتر هزینه کرده تا درآمد داشته باشه. یکی دیگه میگفت همش باید دوره ببینی و آموزش بری. وقت و انرژیت رو میگیره ولی تهش هیچی به هیچی. بعضیها میگن این شرکتها فقط به فکر سود خودشون هستن و اصلا به فکر اعضا نیستن. میگفتن همش استرس داشتم که آیا میتونم این ماه تارگت رو بزنم یا نه. خیلی فشار روم بود.
2. فشار برای خرید اجباری محصولات
خیلیها شاکی بودن که مجبورن محصولات رو خودشون بخرن تا بتونن پورسانت بگیرن. میگفتن محصولات رو به قیمت خیلی بالا میفروشن و کیفیتش هم خیلی خوب نیست. بعضیها میگفتن انقدر محصول خریدن که خونشون شده انبار. میگفتن مجبورن محصولات رو به زور به دوست و آشناهاشون بفروشن تا بتونن یه پولی دربیارن. یه نفر میگفت همش در حال تبلیغ محصولات بودم و دیگه کسی باهام حرف نمیزد. بعضیها میگفتن محصولاتشون تاریخ انقضا داره و قبل از اینکه بتونن بفروشن تاریخش تموم میشه. یکی دیگه میگفت انقدر محصول خریدم که دیگه خسته شدم و از بازاریابی شبکهای زده شدم.
3. از بین رفتن روابط دوستانه و خانوادگی
خیلیها میگن بخاطر بازاریابی شبکهای رابطهشون با دوست و آشنا خراب شده. میگفتن دوستاشون دیگه جواب تلفنشون رو نمیدن چون میترسن دوباره براشون جنس تبلیغ کنه. بعضیها میگفتن خانوادشون مخالف این کار هستن و باهاشون دعوا میکنن. میگفتن دیگه نمیتونن راحت با دوستاشون وقت بگذرونن چون همش فکر فروختن محصول هستن. یه نفر میگفت همسرم دیگه از دستم خسته شده و میگه همش در حال بازاریابی هستم. بعضیها میگفتن دیگه کسی بهشون اعتماد نداره چون فکر میکنن فقط به فکر سود خودشون هستن. یکی دیگه میگفت بخاطر بازاریابی شبکهای تنها شدم و دیگه کسی رو ندارم.
4. عدم شفافیت و ابهام در قوانین و مقررات
خیلیها میگن قوانین و مقررات شرکتها شفاف نیست و بعدا مشکلات زیادی پیش میاد. میگفتن اولش یه چیز دیگه میگن ولی بعدا حرفشون رو عوض میکنن. بعضیها میگفتن پورسانتشون رو درست و به موقع پرداخت نمیکنن. میگفتن اگه یه اعتراضی هم بکنی سریع اخراجت میکنن. یه نفر میگفت قراردادشون خیلی پیچیده است و اصلا نمیشه فهمید چی به چیه. بعضیها میگفتن هیچ پشتیبانی درستی ندارن و اگه مشکلی پیش بیاد کسی جوابگو نیست. یکی دیگه میگفت بعد از یه مدت یه قانون جدید میذارن که اصلا به نفع اعضا نیست.






